wtorek, 26 listopada 2013

czapka "bezdomka" - jak zrobić...

Jeżeli macie opanowany podstawowy ścieg w robótkach na drutach czyli oczka prawe i oczka lewe, zrobienie takiej czapki jest zupełnie łatwe.
Ponieważ dostałam kilka zapytań jak taką czapkę zrobić, napiszę parę słów o tym jakie to proste. :)

(ale mam minę na tym zdjęciu! ;) )

Moja włóczka była trochę z dodatkiem moheru, średniej grubości - taką akurat u siebie w moich włóczkowych kartonach znalazłam. Liczył się kolor. 
Szablon czapki ma kształt prostokąta. W żadnym miejscu ani na żadnej wysokości pracy nie dodawałam ani nie gubiłam oczek. Tyle ile narzuciłam na drut na początku pracy, tyle zakończyłam na końcu.

Moja czapka to 108 oczek robiona ściegiem tzw. ściągaczowym podwójnym czyli dwa oczka prawe - dwa oczka lewe i znów dwa prawe - dwa lewe. Robiłam ją na drutach n 5 ale pierwsze 7cm dlugości na drutach nr 4, aby obwód był ściślejszy i żeby czapka lepiej przylegała.
I tak po kilku użyciach widzę, że jest trochę zbyt obszerna i pewnie będę musiała ją ścieśnić.


Ponieważ na początku pracy nie wiemy, ile cm obwodu zajmie nam ścieg na czapce, proponuję zrobić próbkę czyli nabieramy np 20 oczek i przerabiamy takim ściegiem jaki chcemy zastosować w czapce. Gdy przerobimy tyle rzędów, że utworzy nam się kwadrat, mierzymy ilu centymetrom odpowiadają te nasze 20 oczek. Mierzymy obwód głowy i przeliczamy ile oczek powinniśmy zastosować w naszej czapce. Radzę zaokrąglać do dołu, bo dzianina się rozciąga.
Moja czapka ma długość 34cm i jest robiona dość luźno a i włóczka nie była sztywna, więc efekt jest taki, że miękko opada do tyłu.
Gdy zakończycie prostokąt, złóżcie czapkę na pół i zszyjcie (to będzie tylny szew), a górę pozaszywajcie tak, aby wyszedł taki efekt, jakby od spodu ktoś związałby ją gumką. I czapka gotowa! :)


No to trzymam kciuki za powodzenie.
Więcej zdjęć czapki w poprzednim poście.
 I  na moje srebrne rozdanie zapraszam serdecznie! :)


44 komentarze:

  1. Hej kochana!
    No mina wściekłej baby hahah Żarcik taki ;P Czapkę masz super,bardzo mi się podoba i kolor i ten jej "luz" z tyłu. Moja córka uwielbia takie a i ja bym taką nie pogardziła.Niestety nie znam się na drutach ani szydełku więc sobie takiej nie zrobię :(
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beti, to czas wziąć za druty i się nauczyć. :)

      Usuń
    2. Nie ma szans,babskie roboty to nie moja działka :/ Wolę pędzel,wiertarkę,wyrzynarkę,młotek i resztę towarzystwa :)

      Usuń
  2. Dziękuje :) A dla mnie ta mina jest boska :))

    OdpowiedzUsuń
  3. Normalnie machnę sobie czapkę. Nie zwisającą co prawda, ale wedle instruktażu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny kursik:) Też robię takie i podobne, czapy. Są extra. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. mina mówi co tam sie dzieje ;)
    qrcze druty mam kiedys szalik dawno temu robiłam pod okiem mamy ale czy pamietam ? tylko nie wiem czy prawe czy lewe ;))
    fajna ta Twoja :)
    buziole

    OdpowiedzUsuń
  6. uwielbiam określenie "bezdomka" :) czapka jak wcześniej pisałam... boska jest!! :) mina też ;)

    OdpowiedzUsuń

  7. do twarzy Ci w tej szarówce ... jest extra :)
    ...ja też uwielbiam te czapy, mam podobne, robione zeszłej zimy i dwa lata temu ... w sumie 6 sztuk :) ...

    OdpowiedzUsuń
  8. superowa !!!! Kurcze mnie babcia uczyła na drutach robić ale chyba już nic nie pamiętam :((( A chętnie bym sobie taką czapę zrobiła tym bardziej, że i zapasów wełenkowych troszkę :)) Tym czasem dla odmiany u mnie malowanie bombek i stołu z rozpędu :0))) Może w święta odpocznę z drutami w ręku ihihihi Buziolki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniko, to dobry pomysł. Dla mnie takie robótkowanie to prawdziwy relaks. :)

      Usuń
  9. Czapka świetna...swoje robię podobnie...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. genialnie prosta, tyle że trzeba się w sobie zebrać i ją zrobić i z tym może być gorzej :-)))

    OdpowiedzUsuń
  11. Umiem lewe i prawe oczka, dzięki Twojemu opisowi jest szansa, że uda mi sie taka czapkę zrobić :) dzięuję, dla mnie super

    OdpowiedzUsuń
  12. Super fajna:-) Chyba sobie wydziergam:-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Patrze i czytam, czytam i patrzę i podziwiam, że potraficie sobie taką czapę stworzyć!
    Środy- środy Domiś pełnej słońca:*

    OdpowiedzUsuń
  14. O proszę jaka łatwizna hihi jak się umie śmigać na drutach :) Bardzo się cieszę ,że znalazłam Twój blog ,super miejsce :) Wpadnij kiedyś i do mnie :) http://pracowniakatki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  15. oczka prawe, lewe, ta lekcje już przerobiłam :D może by mi coś z nich wyszło ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. ostatnio mojej przyszywanej córci robiłam zwiłam taki zwis..tylko na koniec robótki spuszczałam oczka...i powiem szczerze ,ze i mnie się takiej czapy zachciało:))

    OdpowiedzUsuń
  17. kochana prześliczna ta czapa!!!!!!:)))
    dobrego dnia:*

    OdpowiedzUsuń
  18. czapka jest świetna:) wyglądasz w niej super:) pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  19. Super !!! kolor i fason - idealne :)
    dobrego dnia Serce :*

    OdpowiedzUsuń
  20. Czapka cudna, będę mieć podobną a co! Zrobię sobie melanżową albo cieniowaną - teraz wiem jak. Dzięki Ci Dominiko za kursik. Pozdrawiam słonecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Jest superowa, ale mnie niestety w każdej jest kiepsko :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Właśnie zrobiło się u nas tak zimno. Przydałaby mi się taka czapa! Wełna leży czeka na swój czas :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. a ja byłam święcie przekonana, że dziergałaś ją na okrągło ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. opis pomocny :) choć ja nie lubię zszywania więc pewnie zrobię podobną na okrągło :)

    OdpowiedzUsuń
  25. super !!!i czapka i minka;-))))

    OdpowiedzUsuń
  26. Oj to nie dla mnie :D takich zdolności to ja nie mam :/ :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Czapa śliczna...bardzo łatwa, a efekt wspaniały.
    No i wełenkę trzeba fajną wyszperać :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  29. Faktycznie prosta! Może sie skuszę, choć czapki mnie nie lubią. I jaka fajna modelka! ;) Uściskuję!

    OdpowiedzUsuń
  30. Bardzo dobrze kojarzę te czapki i muszę przyznać, że wielokrotnie je widziałem. Na ten moment muszę przyznać, że bardzo podobają mi się kapelusze https://hatfactory.pl/pozostale-fasony/21-3461-pork-pie.html i właśnie w takim stylu chcę sobie kupić kapelusz.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...